WINKELTHEATER

presenteert theater na de Nationale Dodenherdenking

script

Ad de Bont

spel

Elle Samen   Esther Veefkind   Jim Ligthart   Kamiel van der Laan

 

met dank aan
ds. Hans Baart   Davita Sinke   Grote Kerk   Victor Schutijser
speelt 

vr 4 mei, 20:45 uur

zaal open

vanaf 20:15 uur

vrije toegang

collecte na afloop

adviesleeftijd

13+

te zien in de

Grote Kerk

duur

± 70 minuten

“Tot gisteravond voelde ik me nog een schooljongen (…) maar sinds de toespraak van Nenad Pejić op Sarajevo TV voel ik me heel anders, alsof ik voor het eerst echt wakker ben geworden.”

Mirad, een puber van dertien, wordt door het uitbreken een oorlog in zijn land ineens volwassen. Zijn moeder wordt vermist, zijn zusje komt om tijdens een mortiergevecht en nadat zijn vader, samen met tientallen andere mannen en jongens is vermoord, vlucht hij naar zijn oom en tante in Sarajevo. Samen met zijn oom probeert Mirad om het land uit te komen, maar de vluchtpoging mislukt. Ze worden opgepakt. Wanneer Mirad na twee weken vrijkomt, vlucht hij naar Nederland. Na negen maanden wordt ook zijn oom vrijgelaten in een gevangenruil, die – op uitnodiging van de staat – samen met zijn vrouw naar Nederland vlucht. Mirad is uitzinnig blij herenigt te worden met familie. Toch treffen zijn oom en tante bij aankomst in Nederland niet Mirad, maar alleen zijn dagboek aan.

Op vrijdag 4 mei staat Het Winkeltheater voor het tweede jaar op rij stil bij de Dodenherdenking met een voorstelling in de Grote Kerk in Driebergen. Dit jaar is gekozen voor het stuk ‘Mirad, een jongen uit Bosnië’, een aangrijpend toneelstuk over de oorlog in voormalig Joegoslavië. De voorstelling sluit aan op de Nationale Dodenherdenking. Zaal open 20.15 uur, aanvang 20.45 uur, adviesleeftijd 13+. Toegang is gratis, met een collecte na afloop. 

,,Het is belangrijk om stil te staan bij het leed dat oorlogen veroorzaakt hebben in de afgelopen eeuw. Dit jaar heb ik gekozen voor een stuk over de oorlog in voormalig Joegoslavië, dat is de eerste oorlog die ik zelf bewust heb meegemaakt. Op het Jeugdjournaal kwam elke week wel een item over die oorlog, dat maakte indruk. Je beseft je dat dit ons ook kan overkomen”, vertelt Kamiel van der Laan van Het Winkeltheater.

Het stuk speelt zich tijdens de oorlog af, deels in Bosnië en deels in Nederland. Het verhaal gaat over hoofdpersonage Mirad, die is fictief, maar de gebeurtenissen zijn gebaseerd op echte verhalen uit de oorlog. Mirad is een puber van dertien en moet door het uitbreken een oorlog in zijn land ineens volwassen worden: zijn moeder wordt vermist, zijn zusje komt om tijdens een mortiergevecht en nadat zijn vader samen met tientallen andere mannen en jongens is vermoord, vlucht hij naar zijn oom en tante in Sarajevo.

De tweede akte speelt zich af na de oorlog. ,,Dat geeft een inkijk in het leven van mensen na de oorlog, wat zo’n periode met mensen doet. De oom van Mirad is bijvoorbeeld gevangen gehouden tijdens de oorlog en heeft daar een trauma van. Tegen zijn vrouw zegt hij dan ‘zo erg heb jij het niet meegemaakt’, terwijl zijn vrouw al die tijd in onzekerheid alleen achter bleef wat heel andere trauma’s oplevert. Dat onbegrip zorgt voor spanningen’’, vertelt Van der Laan.

In het stuk zien we ook hoe die trauma’s uit de oorlog ‘getriggerd’ kunnen worden door kleine dingen in het dagelijks leven. ,,Een voorbeeld is de ‘Tsjoe Tsjoe Wa’, een vrolijk liedje, maar voor de oom van Mirad doet het herinneren aan de martelingen tijdens de oorlog. Dit komt in het stuk naar voren in een opvallende scène”, verklapt Van der Laan.

Het stuk ‘Mirad’ is een bestaand stuk jeugdtheater. ,,Mooi aan dit stuk is hoe beeldend het is, daardoor wordt je meegesleept in het verhaal. Op een avond als 4 mei heeft dit verhaal nog meer lading”, aldus Van der Laan.